Anatomia unei turbosuflante

Turbina auto are o istorie aproape la fel de veche ca cea a motorului cu combustie internă. Primul prototip de motor diesel cu turbosuflantă apare în anul 1915, dar devine realitate abia în anul 1925 când inginerul Alfred Buchi inventează primul motor supraalimentat cu turbosuflantă. Care este însă anatomia unei turbosuflante și cum au evoluat ele de-a lungul anilor?

 

Evoluția turbosuflantelor

După momentul important din anul 1925, turbosuflantele au fost recunoscute ca un important aport, motiv pentru care perfecționare lor a continuat constant. Următorul moment esențial este marcat de anul 1938 când Swiss Machine Works Saurer construiesște primul motor cu turbosuflantă. Primele utilizări are turbosuflantelor au fost limitate la motoare foarte mari precum cele navale sau au fost utilizate pentru avioanele din Primul Război Mondial.

Dezvoltarea lor a luat amploare între anii 1930-1940. În Statele Unite ale Americii, turbinele au fost folosite în număr de mii pentru avioanele de luptă și bombardierele utilizate în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Importanța turbosuflantelor a fost recunoscută în anii 1970, odată cu criza petrolului și cu apariția curselor de Formula 1. Cu toate că în prezent s-a renunțat la motoarele turbo pe benzină, datorită unui consum ridicat de combustibil și poluării, turbosuflantele sunt o parte importantă a industriei auto și continuă să fie perfecționate constant.

887359_975491669174351_4270895690799498899_o

Turbosuflantele cu geometrie variabilă

Una dintre cele mai recente concepte din industria auto, turbosuflantele cu geometrie variabilă au fost introduse în anul 1989 cu scopul de a crește performanța dinamică a motorului. Fiind un ansamblu complex, acest tip de turbosuflante se bazează pe utilizarea unui mecanism ce își modifică constant configurația, în conformitate cu cerințele motorului. Principalul avantaj ce a ajutat la propulsia lor este reprezentat de creșterea performanței motorului și reducerea poluării (printr-un control mai eficient asupra emisiilor).

Structura unei turbosuflante

Indiferent că vorbim de turbosuflante cu geometrie fixă sau variabilă, o turbosuflantă este alcătuită dintr-o turbină și compresorul ce este conectat printr-un ax. Turbosuflanta convertește gazele de evacuare ale unui motor în aer ce este împins apoi către motor. Acest lucru permite motorului să consume mai mult combustibil, producând mai multă putere și îmbunătățind eficiența procesului de combustie. Pentru a rezista la viteze foarte mari (ce pot atinge 150.000 rpm), axul este susținut de un rulment ce permite rotirea axului și totodată răcirea lui.

Specialiștii TurboCenter îți stau la dispoziție cu mai multe informații și sfaturi de specialitate. Contactați-ne pentru o ofertă personalizată.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *