Sfaturi pentru verificarea corectă a turbosuflantei

Ne bucurăm că EURO EST TURBO CENTER a fost printre alegerile voastre și anul acesta. Vă mulțumim pentru încredere și toate colaborările din 2019!

Știm că au existat situații care nu au avut o finalitate conformă așteptărilor, de aceea echipa Turbo Center vine în ajutorul clienților cu câteva sfaturi pentru prevenirea problemelor tehnice ale turbosuflantelor.

Foarte mulți clienți, unii interesați, alții mai puțin informați, au atras atenția asupra jocului axului turbosuflantei, care părea să fie prea mare, chiar dacă turbosuflanta era nouă, dezambalată de față cu clientul sau primită prin curier.

Pentru început, trebuie să înțelegem ce este jocul, cum se măsoară și de ce trebuie, de fapt, ca axul turbosuflantei să aibă joc.

În primul rând, din puct de vedere tehnic și constructiv, faptul că regimul de lucru al rotorului tubosuflantei este foarte greu, turația rotorului pentru motoarele de pe autocamioane, utilaje și alte aplicații cu puteri peste 80CP este de maximum 110.000 rpm, iar pentru autoturisme de aproximativ 280.000 rpm.

Temperatura de lucru pentru rotorul turbină este de aproximativ 760 C, iar pentru rotorul compresor de aproximativ 260 C. În aceste condiții de lucru, cel mai bine s-au comportat lagărele de alunecare pe pelicula de ulei, care au asigurat o fucționare corectă. Din acest motiv, lagărele pe rulmenți se utilizează în mult mai puține cazuri.

Constructiv, se folosesc lagăre din bronz sau alamă specială pentru bucșile lagăr radiale și lagărele axiale.

Axul turbosuflantei se sprijină pe două lagăre radiale, cu joc între lagăr și ax și între bucșă și carcasa lagăr, joc care este preluat de pelicula de ulei în timpul funcționării.

Același joc există și între lagărul axial și aruncătorul de ulei, care preia jocul axial.

Jocul radial și axial sunt două lucruri fundamentale pentru buna fucționare a turbosuflantei, joc preluat în funcționare de pelicula de ulei. Din acest motiv, o atenție deosebită trebuie acordată presiunii uleiului din sistem și vâscozității uleiului. O fucționare corectă a turbosuflantei este garantată la o presiune a uleiului între 4-6 bari, nicidecum mai mică. Vâscozitatea, acuratețea uleiului și presiunea asigură viața turbosuflantei și funcționarea ei corectă.

Pentru a stabili sau verifica jocul corect al axului turbosuflantei, se vor respecta pașii următori:

1. Când se scoate din ambalaj, indiferent dacă este o turbină nouă sau recondiționată, carcasa lagăr se umple cu ulei prin orificiul de intrare ulei și se învârte ușor axul, până se umple lagărul.

2. Jocul axial se verifică trăgând de ax pe direcția axului, cu ambele mâini.

3. Jocul radial se măsoară cu ceasul comparator, nicidecum după simț.

4. Dacă se dorește totuși o verificare, rotorul se prinde de ambele capete după operațiunea de umplere a lagărului cu ulei și se mișcă radial în sus, fără a ”cântări” rotorul.

În cazul în care se mișcă rotorul de o singură parte, jocul este mare și nu este relevant, întrucât se însumează jocurile de pe cele două lagăre.

Este bine de știut că, în timpul funcționării turbosuflantei, ansamblul rotitor se autocentrează și nu este posibil ca rotorul compresor sau rotorul turbină să atingă carcasele. Orice deranj al rotorului duce la dezechilibru și atunci apar situațiile neplăcute.

Vă garantăm că tehnologiile de fabricație și recondiționare asigură jocurile pentru buna funcționare a turbosuflantei.

De altfel, o recomandare utilă pentru sezonul rece este să porniți motorul și să îl lăsați să fucționeze 4-5 minute, până se încălzește uleiul și tot sistemul de ungere. Astfel, veți proteja atât motorul, cât și turbosuflanta.

Pentru mai multe detalii, ne puteți contacta oricând.

Vă așteptăm cu soluții și consultanță și în 2020!

Echipa Turbo Center

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *